Chauffeurs die zich in persoon met Uber hebben verbonden en die via de Uber-app passagiers vervoeren, vallen onder de CAO Taxivervoer. Zie hebben drie kantonrechters bepaald op 13 september 2021 in een zaak die tegen Uber was aangespannen door vakbond FNV.

FNV was naar de rechter gestapt omdat er volgens de vakbond tussen Uber en deze chauffeurs sprake zou zijn van een arbeidsovereenkomst. Dat Uber, zoals het bedrijf zelf stelt, slechts een platform biedt waar zelfstandige chauffeurs en hun klanten elkaar kunnen ontmoeten, klopt volgens FNV niet. De betrokkenheid van Uber is veel groter, stelde de FNV: het bedrijf organiseert vervoersdiensten tot in detail.

Het oordeel van de kantonrechters (ECLI:NL:RBAMS:2021:5029)

De kantonrechters stellen de vakbond in het gelijk. De rechtsverhouding tussen Uber en de chauffeurs voldoet aan alle kenmerken van een arbeidsovereenkomst: arbeid, loon en gezag. Van de Uber-app gaat namelijk een disciplinerende en instruerende werking uit, en een financiële stimulans. Zodra de chauffeurs gebruik maken van de app zijn ze onderworpen aan de werking van het door Uber ontworpen en eenzijdig door haar te wijzen algoritme. De chauffeurs vallen daarmee onder het ‘modern werkgeversgezag’ dat Uber via de app uitoefent.

Achterstallig salaris en schadevergoeding

De uitspraak van de kantonrechters betekent dat Uber verplicht is de cao op de arbeidsovereenkomsten toe te passen, in de periodes dat de cao algemeen verbindend is verklaard. Daarmee kunnen deze chauffeurs in bepaalde gevallen aanspraak maken op achterstallig salaris. Daarmee moet Uber aan FNV een schadevergoeding betalen van 50.000 euro vanwege het niet nakomen van de CAO Taxivervoer.

Bron: rechtspraak.nl

Heeft u vragen naar aanleiding van dit onderwerp? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen u graag!